FAQ treintickets
Russische treinkaartjes
Treinkaartjes binnen Rusland boeken lukt inmiddels weer, ook al is het iets gecompliceerder: de site van de Russische Spoorwegen, RZD, is momenteel offline voor internetgebruikers buiten Rusland. Inmiddels kunnen we via tussenpersonen in Moskou weer aan kaartjes komen, zie ook het handige zoekprogrammaatje op onze algemene treinreis-pagina.
Treinklasses
Vip-treinen met gouden kranen en vip-coupés in particuliere treinen niet meegeteld, kun je op langere trajecten kiezen uit 3e klasse ‘platzkart’-wagons (de goedkoopste), 2e klasse wagons met 4-persoonscoupés en 1e klasse met 2-persoonscoupés.
Op kortere trajecten bestaan er ook wagons met zitplaatsen. In 3e klasse wagons zijn huilende baby’s, nachtbrakende drinkebroers en eindeloos gehoest ergernissen waartegen slechts diep slapen en oordopjes helpen.
2e klasse-4-persoonscoupés zijn luxe en 1e klasse-2-persoonscoupés heel luxe, waarbij je in de 2e klasse wat meer in contact komt met medereizigers. (Dit geldt uiteraard ook voor de 3e klasse.)
Slapen
Lakensets zijn over het algemeen bij de prijs inbegrepen, maar indien nodig ook los te huur bij de steward van je wagon. In 1e klasse coupés voor twee personen heb je normaalgesproken allebei een laag bed. Je doet de deur van de coupé op slot en gaat onder zeil. NB: er zijn ook moderne 1e-klassecoupés waarbij je met zijn 2en 1 hoog en 1 laag bed hebt. Zit geklauter er fysiek niet in, dan laat het ons even weten als je een ticket zoekt.
In de 2e klasse kent elke coupé twee benedenbanken die kunnen worden omgebouwd tot benedenbed. Erboven zijn twee bovenbedden, te bereiken met enig geklauter. Een beugel langs de rand van het bovenbed voorkomt dat je uit bed rolt.
Kleine wastafels vind je in de toiletruimtes. Tandenpoetsen en opfrissen is daar geen probleem. Veel meer kan er echter niet. Een minuscuul handdoekje vind je bij de lakenset.
Coupé
Coupés zijn voorzien van opbergruimte voor bagage en een tafel aan het raam. Er is per bed een leeslampje. De conducteur/steward bedient centraal de radio. Modernere wagons hebben airco, iets oudere een eenvoudiger ventilatiesysteem.
Mannen-/vrouwen- en gemengd
Coupés worden geboekt als mannen-, vrouwen- en gemengde coupé. Je geeft bij het boeken aan wat je voorkeur heeft. Boek je als m/v-stel, dan wordt jullie coupé dus per definitie gemengd. Ben je met twee mannen, dan heb je dus keus: merk je jullie coupé aan als mannencoupé of mogen de resterende passagiers ook vrouwen zijn? Bij twee vrouwen werkt het uiteraard net zo. Laat het ons weten als je wilt dat we voor je boeken. Je kúnt trouwens ook resterende slaapplaatsen bijboeken, om te voorkomen dat 'vreemden' je storen of omgekeerd.
Voor gezinnen groter dan 4 personen met drie of meer jonge kinderen is het vaak praktisch dat één van de ouders in een buurcoupé slaapt. Of jullie kiezen voor 3e klasse, dan is het eenvoudiger om in elkaars gezelschap te slapen. Je hebt dan per compartiment van 4 steeds ook 2 dwarsslapers langs het gangpad erbij, dus eigenlijk valt dan per 6 plaatsen te rekenen.
Medereizigers
Wie de duurdere ‘TransSib’ (‘Rossija’) neemt ontmoet veel andere Westerse toeristen. Voor ontmoetingen met gewone Russen zijn de iets goedkopere treinen goed. Wie een stuk Nederlandse kaas aansnijdt en ronddeelt breekt het ijs. ‘Gouda’ is tevens in alle Russische supermarkten te koop. Russen zijn gastvrij en zullen ook een bijdrage leveren aan enig gesmikkel onderweg.
Etiquette
Handen wassen in het toilet voor het eten en het onder de banken zetten van buitenschoeisel hoort bij de etiquette van de trein. Het is handig om iets van badslippers of sandalen mee te nemen om binnen de trein niet op sokken of blote voeten te moeten lopen. Desnoods toch voor sanitaire stops weer even de schoenen aangeschoten.
Op zulke momenten kan worden vertrouwd op onderlinge sociale controle als het gaat om het achterlaten van de bagage, maar het op het lichaam dragen van paspoort, creditcard en geld blijft verstandig. Zichtbare omhangportefeuilles zijn geen probleem, elke reiziger zit wat dat betreft in dezelfde situatie.
Een ander 'dingetje' is het delen van de beneden-bank met de reiziger die de plaats erboven heeft. Een stel boekt steevast een onder- en bovenplaats onder/boven elkaar en deelt overdag de plek beneden; bij reizigers alleen komt het aan op beleefdheid/treinetiquette. Reis je alleen, boek dan niet 'zomaar' een goedkope bovenplaats maar ga veiligheidshalve voor een benedenbed, tenzij je van veel klauteren houdt...
Alcoholverbod
Overigens geldt tegenwoordig formeel een alcoholverbod aan boord van treinen, restauratiewagons uitgezonderd. Aan boord van elke trein rijdt - voor alle wagons samen - een politieagent mee, die door de provodnitsa (conductrice) van de wagon gewaarschuwd kan worden als zij ergens een drinkgelag ontdekt.
Russen zijn nog een beetje gewend dat in de trein wel kan worden gedronken, dus links en rechts passeert discreet toch nog wel eens wat alcohol. Maar het is evengoed handig om de regels te kennen…
Eten
Elke wagon heeft één of twee toiletten en een eigen steward/conducteur (provodnik), bij wie je kunt aankloppen voor onder meer thee en koffie. Tegenover zijn coupé is een boiler waaruit je kokend water kunt tappen om thee, oploskoffie, noodles of instantsoep te maken. In modernere treinen is het assortiment van de steward behoorlijk uitgebreid, maar het is aan te raden om van huis bv instantsoep & noodles mee te nemen.
Sommige treinen hebben een restauratiewagon. Minstens zo populair is echter het voedselaanbod op stations waar wat langer wordt stilgestaan. Hoe lang de trein stilstaat, lees je af op de dienstregeling in het gangpad nabij de coupé van de steward. Op perrons verkopen vrouwen pirozhki: thuisgemaakte pastei-achtige warme gerechten met hartige (bijvoorbeeld kool, ui/ei, of paddenstoelen) of zoete (bijvoorbeeld pruimen of jam) vulling.
Op sommige stations is er een kiosk waar pelmeni te koop is: in kokend water gegaarde vleesballetjes met een omhulsel van deeg.
Roken
Alleen in de afgescheiden rokersruimte tussen twee rijtuigen mag er gerookt worden, als die er is. Verder absoluut niet.